Protesterende boeren hebben maandag in Frankrijk opnieuw wegblokkades opgezet, voornamelijk aan de grens met Duitsland en Spanje gericht op inkomend verkeer.
De actievoerders belagen buitenlandse vrachtauto’s met buitenlandse producten. Aan het eind van de middag zijn de blokkades volgens de verkeersinformatie van de Franse verkeersdienst Bison Futé weer opgeruimd.
Franse boeren voeren al een week actie op de snelwegen uit protest tegen de lage prijzen voor vlees- en zuivelproducten. Ze blokkeren hier en daar ook de toegang tot voedselfabrieken, distributiecentra en supermarkten.
Niet tevreden met noodplan
Afgelopen woensdag kwam de regering met een plan voor noodhulp aan de sector ter waarde van 600 miljoen euro. De betrokken vakbond vreest dat dit slechts een doekje voor het bloeden is. Dinsdag zijn nieuwe protestacties aangekondigd, voornamelijk op grote wegen in het noordoosten.
Afgelopen vrijdag slaagden de zuivelboeren, de zuivelindustrie en distributieketens erin een minimummelkprijs af te spreken die voor de melkveehouders kostendekkend zou zijn en tot december van kracht blijft. In andere sectoren moeten er nog afspraken gemaakt. Volgens de krant Le Monde verdient een Franse veeboer 3,70 euro aan een kilo rundvlees en kost de productie hem 4,50.
Ook Vlaamse boeren dreigen
Een Vlaamse vakbond van melkveehouders heeft maandag ook gedreigd met harde acties als er geen kostendekkende minimumprijs voor zuivelproducten wordt betaald. ,,Als hardere acties nodig zijn om de door ons gevraagde minimumprijs te realiseren, dan zullen die er komen", aldus Rik De Koninck van de boerenbond FMB. Hij dacht aan wegblokkades, zoals die van de Franse boeren. ,,Het gaat immers om het overleven van onze boeren en onze boerenerven."
De ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) vindt de blokkades van boze Franse boeren ,,volstrekt onacceptabel''. Dit zei TLN in reactie op nieuwe blokkades die maandag werden opgeworpen in de Elzas. TLN begrijpt de emotie bij de boeren, maar het kan niet zo zijn dat buitenlandse vrachtauto's simpelweg geblokkeerd, doorzocht, gesaboteerd en leeggehaald worden, aldus de ondernemersorganisatie. ,,Op deze manier worden chauffeurs en vervoerders de dupe die geen enkele invloed hebben op de kern van het conflict.''
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl